바울사도는 빌립보의 성도들이 구원을 이루며 살아가면 그것은 그리스도의 날에 자랑이 될 것이라고 했습니다. 그리스도의 날에 자랑한다는 것은 그리스도께서 자랑하는 것과 같은 일이 일어났다는 것입니다. 그 예수님은 세상에서 성공한 메시아가 아니라, 세상의 가치로 죄인이 되어 십자가를 진 예수님입니다. 예수님의 자랑이 십자가이듯 바울사도도 십자가가 자랑이라고 한 것이 그것입니다.


그리스도를 자랑하는 것은 그리스도의 의가 자랑스러워야 하는 것입니다. 자신이 부끄러워하는 것을 자랑할 수는 없는 것입니다. 의인이 죄인을 위하여 세상의 가치로 자신이 죄인이 되는 것을 자랑한다는 것, 그것이 십자가를 자랑하는 것입니다. 바울사도는 그런 삶이 바로 구원을 이루는 것이고, 그것은 그리스도의 마음을 품어 자기 삶의 모든 행동과 삶이 품은 그리스도의 마음이 본성이 되어 나타나는 것이라 말씀하고 있습니다.


바울사도가 전한 복음은 바로 그것입니다. 속에서 겉으로 표현되는 세계, 그것이 구원을 이루어내는(work out) 것이라는 것입니다. 예수 그리스도의 본성이 사람 안에서 본성이 되기만 하면 사람으로서는 자기 존재의 목적은 물론이고 그렇게 다스리고자하는 자신을 다스리는 사람이 되는데 너무 쉽게 이루어진다는 것입니다. 사람 안에 새로운 본성이 생겨나서(거듭나서) 그 본성에 따라 사는 것이 어려울리 없기 때문입니다. 본성은 오히려 거스르기가 어렵지 그것으로 사는 것은 전혀 어렵지 않습니다. 그래서 사람에게 복음인 것입니다. 사람이 그렇게 간절히 원하던 것이 너무 쉽게 되는 것이기에 복음이라는 것입니다.


원수를 사랑하라고 했는데 그것이 정말로 복음인가요? 그게 복음이 되려면 원수를 사랑하는 것이 복된 것이라 인정해야 하는 것입니다. ‘원수를 사랑하는 것은 극기 훈련 같은 것이다. 너무 어렵지만 예수님께서 하라고 하셨으니 해야 하다거나, 자기로서는 하지 못하니 기적 같은 도움을 구해야 한다.’고 하는 것이 정말 복음입니까? 아닙니다. 그런데 우리는 이때까지, 아니 지금도 대부분의 교회들이 그런 복음을 전하고 믿고 심지어 강요당하고 있습니다.


그렇게 자기 안에서 동의되지 않는 많은 부분이 있음에도 그것을 지켜야만 하는 것으로 여기는 신앙이 오늘날의 신앙입니다. 억지로 한다는 것, 안 되는 것임을 스스로 인지하지만 해야 한다고 여기고 있다는 것은 필시 반대급부가 있고, 그 반대급부가 목적이기 때문입니다. 다이어트를 하는 것은 건강이 목적이거나 날씬한 몸매가 목적이기 때문에 참고 하는 것입니다. 그런데 다이어트가 복음이고 기쁨이 될 수 있습니까? 


그와 같이 예수 믿는 것은 힘들지만 억지로 하고 있다는 것은 예수 믿는 그 자체가 목적이 아닙니다. 세상에서의 성공이나 또 살 동안은 모르겠고 죽어서 천국 가서 세상에서 얻지 못한 부귀영화를 영혼이라도 누려야겠다는 심산이 아니라면 왜 그렇게 힘든 짓을 하겠습니까? 그리고 무엇보다 그렇게 억지로 하는 일에 기쁨이 있겠습니까? 그 생활에 기쁨이 있다면 오직 자신이 염두에 둔 반대급부를 손에 조금이나마 쥐었을 때나 기쁜 것입니다. 그러면 바울사도가 말씀하는 기쁨이 이 기쁨일까요?


바울은 자신도 지금 감옥에 갇혀 있는데 그런 자신과 함께 빌립보의 성도들이 기뻐하라고 권면하고 있습니다. 많은 교회에서 이 말씀을 두고 현재 고난 중에 있더라도 기뻐하라고 합니다. 그러면 영광스런 날이 올 것이라고 말합니다. 그러나 그것은 다 육신이 힘든 상황 중에서 기쁜 마음을 가지면 나중에 하나님께서 육신의 일에 복을 주신다는 이야기인데, 이것은 바울사도가 이야기하는 기쁨과는 전혀 다른 것입니다. 사람이 자기 육신이 힘든데 육신의 안목으로 기뻐할 수 없는 것입니다. 그건 미친 것입니다.


이 기쁨, 바울사도가 말하고 있고 예수님께서 말씀하신 이 기쁨은 인간 존재의 근원적인 것에 대한 갈망이 해결된 기쁨입니다. 그리스도의 마음을 품어야만 누릴 수 있는 기쁨이라는 것입니다. 그것은 있어야할 것이 제자리에 있는 온전함을 기뻐하는 것입니다. 사람 안에 원래 거하시기로 한 하나님, 그 하나님의 의가 본성으로 자리하게 되었을 때 그 온전함을 기쁨으로 여기는 것입니다.


이 기쁨은 육신의 쾌락이나 즐거움이 아닙니다. 시험에 합격해서 기뻐 우는 것과는 다른 것입니다. 기쁨 자체가 목적이 아니라, 기쁨이 에너지고 본성이고 근본인 기쁨입니다. 기뻐하라고 말씀하고 있는 것이나 구원을 이루라는 것이나 종착역에 관한 것이 아닙니다. 그 기쁨으로 살고, 구원으로 살며, 그리스도의 마음으로 사는 것입니다. 이런 모든 것이 온전하게 자신의 삶이 된 사람의 심령 안에 있는 놀라운 기쁨, 화려하지도 않고, 펄쩍 뛰듯이 역동적이지 않을 수 있지만 세상에서 누리지 못하는 평안, 세상의 어떤 것들, 그것이 육신의 곤고함이나 환난이라고 해도 그 고난과 환난을 느끼지만 그래도 해할 수 없는 기쁨, 이것이 바로 바울사도가 말씀하고 있는 기쁨입니다.


다시 한 번 말씀드리거니와 이 기쁨은 하나님께 기도하고 바란 교회가 새 건물을 지었다거나, 어려운 시험에 합격했다거나, 자녀가 좋은 회사에 들어갔다거나 하는 것이 이루어진 것이 아닙니다. 그런 모든 것은 항상 기뻐할 수 있는 것이 아닙니다. 항상 기뻐한다는 것은 그 존재 자체가 기쁨의 존재가 되었을 때만 가능한 것입니다. 존재가 기뻐하는 것은 그 자신의 온전함을 누리는 것입니다. 존재가 온전하다는 것, 그것은 형식과 그 존재의 존재 목적이 일치되었다는 것을 말합니다. 그것이 기쁨인 것입니다. 그것은 그리스도의 마음을 품은 것이고, 구원을 이루며 사는 것입니다. 그것이 바울사도가 함께 하자고 하는 기쁨인 것입니다.



(Translation by Google)


(Philippians 2: 12-18) Rejoice with me


The Apostle Paul said that if the saints of Philippi lived in salvation, they would be proud of the day of Christ. Boasting in Christ's day means the same thing that Christ has boasted about. He is not a successful Messiah in the world, but Jesus who has become a sinner and crucified in the value of the world. It is what Paul's apostle called the boast of the cross, as the pride of Jesus is the cross.


To be proud of Christ is to be proud of Christ's righteousness. You can not boast about being ashamed of yourself. That the righteous boast of being a sinner in the value of the world for the sinner, is that he boasts of the cross. The apostle Paul tells us that such a life is the salvation of Christ, and that all the actions of life and the life of Christ in Christ are manifested in nature.


That is the gospel preached by the Apostle Paul. It is a world expressed in the inside, that is, it will work out. As long as the nature of Jesus Christ becomes natures in man, it becomes too easy for man to become a person who rules himself, as well as the purpose of his existence. It is not difficult for people to live according to their nature after a new nature has been created in them. Nature is rather difficult to argue, and living with it is not difficult at all. So it is the gospel to man. It is the Gospel because it is so easy for a person to so desperately want.


I asked you to love your enemy, is it really a gospel? It is a blessing to admit that loving the enemy is to be a gospel. 'Loving enemies is like self-discipline. It is so difficult, but it is really the gospel that Jesus must do, that he should do it, or he can not do it himself, and should seek miraculous help. " no. But by this time, most of the churches are still believing and even being forced to do so.


It is the faith of today that believes that there must be a lot of things to be disregarded in self, but there are many things that should not be disagreeable. I am aware that I am forced to do so, but I do not think that I should be doing this because I have to pay for it, and the opposite is the purpose. Diet is to refer to because it is purpose of health or slender body. But can diet be the gospel and joy?


Likewise, it is difficult to believe in Jesus, but the belief in Jesus is not the end in itself. If you do not know the success of the world or your life, and you are not looking at your soul, why should you be so hard when you die? And above all, is there joy in doing so? If you have joy in your life, you are only glad when you hold in your hand a little of the opposite benefit you have in mind. Is this the joy of the apostle Paul speaking?


Paul is now confined in prison and is exhorting himself and the saints of Philippi to rejoice. Many churches tell them to rejoice even if they are suffering now. He says that the glorious day will come. But it is the story that if the flesh has a joyful heart in a difficult situation, then God blesses the work of the flesh, which is quite different from the joy of the apostle Paul. A man is not able to rejoice in the eyes of the flesh because his body is difficult. That is crazy.


This joy, the apostle Paul speaks, is a joy that Jesus' desire for the origin of human existence is resolved. It is a joy to enjoy if we have to bear the heart of Christ. It is to be pleased with the integrity in its place. God, who originally dwelt in man, and whose righteousness has come into being by nature, is to regard its wholeness as joy.


This joy is not the pleasure or pleasure of the flesh. It is different from joyful crying to pass the exam. Joy itself is not purpose, joy is energy, nature, and joy that is fundamental. It is not about being pleased, about being saved, but about the end station. To live with that joy, to live by salvation, and to live with the heart of Christ. All these things may not be as dynamic as the joy of gladness, glamor, or jumping in the heart of a person who has become fully in his life, but some things in the world that are not enjoyed in the world, This is the joy that Paul is talking about.


Again, this joy is not to pray to God, to build a new building, to pass a difficult test, or to enter a good company. All such things can not always be rejoice. Always rejoicing is only possible when the being itself becomes a joy. Being pleased with being is enjoying the perfection of its own. It means that existence is perfect, that the form and purpose of existence exist in harmony. It is a pleasure. It is the embracing of Christ's heart, and the fulfillment of salvation. That is the joy of Paul's apostle.

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